Kannattavuutta prosessien kehittämisellä

Liiketoiminnan ja tuotantoprosessien kehittäminen voi olla vaikeaa. Varsinkin heille, jotka itse työskentelevät kyseisessä prosessissa joka päivä. Parannustarpeille ja -mahdollisuuksille helposti sokeutuu ja ongelmien olemassaoloon vain totutaan – niistä tulee normaali osa toimintaa. Saattaa olla, että yrityksen kannattavuus kääntyy laskuun, kun tuottavuuskehitys alkaa horjua, kuten oheisessa kuvassa.

Kehityskohteiden tunnistaminen voi joskus helpottua, kun asiaa katsoo ulkopuolisin ja analyyttisin silmin. On myös hyvä esittää kysymyksiä, kuten ”Miksi näin tehdään?” ja ”Voisiko tämän tehdä jotenkin toisin?”. Monesti rutiineihin ja ”kroonistuneisiin” ongelmiin tottuneiden työntekijöiden on vaikea esittää noita kysymyksiä. Siksi voi olla paikallaan pyytää apua talon ulkopuolelta – ehkä jopa toimialaa tuntemattomalta, joka voi kysyä niin sanotusti tyhmiä kysymyksiä ja tehdä havaintoja peilaten niitä aiempiin kokemuksiinsa.

Edellä kuvatusta oivalluksesta on syntynyt Tukema-Törmäystesti™. Palvelun tarkoituksena on kartoittaa PK-yrityksen tuotanto- tai palveluprosessin nykytila ja tunnistaa sieltä vähintään 10 000 euron parannusmahdollisuus. Palveluun sisältyy myös ehdotus, jolla parannus toteutetaan. Palvelu pohjautuu lean-filosofiaan ja keskeinen sen ajatus on lisätä prosessin asiakkaalle tuottamaa arvoa. Asiakkaalle tuotetun arvon lisääminen lisää käytännössä myös palvelua tuottavan tai tuotetta valmistavan yrityksen kannattavuutta – usein jopa hyvinkin lyhyellä aikajänteellä.

Kokemusten mukaan lähes jokaisesta PK-yrityksestä löytyy vähintään yksi kehityskohde, jota muuttamalla kannattavuus lisääntyy vuositasolla tuon 10 000 euron verran. Ja jos ei löydy, niin Tukema-Törmäystesti™ –palvelukaan ei maksa mitään!

14.1.2025 Vesa Martinkauppi

Teksti on julkaistu alun perin Tukeman LinkedIn-sivulla.

Scroll to Top