Tuottavuus valmistavan teollisuuden PK-yrityksessä
Tuottavuus on keskeinen tekijä kaikessa liiketoiminnassa, mutta sen merkitys korostuu erityisesti valmistavassa teollisuudessa, jossa tehokkuus ja resurssien hallinta vaikuttavat suoraan kannattavuuteen ja kilpailukykyyn. Suurilla yrityksillä on tyypillisesti resurssiensa vuoksi paremmat edellytykset lisätä tuottavuuttaan. OECD:n selvityksestä (”Productivity in SMEs and large firms”, in OECD Compendium of Productivity Indicators 2024) käy ilmi, että Suomessa PK-sektorin yritysten tuottavuus on noin 60 % ja mikroyritysten noin 50 % suurten yritysten tuottavuudesta. Tuottavuuden mittarina OECD:n selvityksessä oli arvonlisä työntekijää kohti. Toisaalta pienillä ja keskisuurilla yrityksillä (PK-yritykset) on mahdollisuuksia hyödyntää ketteryyttään ja joustavuuttaan tuottavuuden parantamisessa verrattuna suuriin organisaatioihin. Suomessa työn tuottavuus kasvoi melko tasaisesti vuoteen 2007 saakka, mutta sen jälkeen tuottavuuskehitys on polkenut lähes paikallaan. Alla olevasta Tilastokeskuksen kuvaajasta ilmenee, että vuonna 2023 Suomen yksityisen sektorin tuottavuus oli noin yhden prosenttiyksikön verran korkeammalla kuin vuonna 2007!
Tuottavuuden käsite valmistavassa teollisuudessa
Tuottavuuden määritelmä valmistavassa teollisuudessa on vaihtelee lähteestä riippuen. Yksinkertaisimmillaan tuottavuus tarkoittaa tuotettujen yksiköiden määrää suhteessa käytettyihin resursseihin, kuten työvoimaan, raaka-aineisiin ja koneisiin. Tuottavuuden mittaaminen tai varsinkaan kahden eri yrityksen vertailu ei kuitenkaan ole aina näin suoraviivaista, sillä tuottavuuteen vaikuttavat myös mm. lopputuotteen tai palvelun tavoiteltu laatu ja toimitusaika.
Tuottavuuden parantamisen keinot PK-yrityksissä
PK-yrityksissä tuottavuutta voidaan parantaa useilla eri tavoilla, jotka usein edellyttävät sopeutumista yrityksen kokoon ja resursseihin. Seuraavat toimet ovat keskeisiä:
Prosessien optimointi
Tehokkuuden parantamiseksi on tärkeää optimoida tuotantoprosessit. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi lean-ajattelun käyttöä, jossa pyritään poistamaan hukkaa ja parantamaan prosessien sujuvuutta. Lean-menetelmät, kuten arvovirtakuvaus (VSM) ja jatkuva parantaminen (kaizen), voivat tuottaa merkittäviä tuloksia myös pk-yrityksissä.Automaatio ja digitalisaatio
Uusien teknologioiden, kuten automaation ja digitalisaation hyödyntäminen, voi auttaa pk-yrityksiä parantamaan tuottavuutta merkittävästi. Tämä voi olla esimerkiksi robotiikan, tekoälyn tai tuotannonohjausjärjestelmien käyttöönottoa, jotka mahdollistavat paremman resurssien hallinnan ja nopeammat reagointiajat.Työvoiman osaaminen ja koulutus
Tuottavuuden parantaminen ei ole pelkästään koneiden ja prosessien kehittämistä, vaan myös työntekijöiden osaaminen on keskeisessä, ehkä jopa keskeisimmässä, roolissa. Jatkuva koulutus ja osaamisen kehittäminen voivat parantaa työskentelyn tehokkuutta ja vähentää virheitä ja turhaa työtä.Innovaatiot ja tuotekehitys
PK-yrityksillä voi olla etulyöntiasema markkinoilla, jos ne pystyvät nopeasti vastaamaan asiakastarpeisiin ja innovoimaan. Investoinnit tuotekehitykseen ja uusien ratkaisujen etsiminen voivat parantaa yrityksen kilpailukykyä ja samalla nostaa tuottavuutta.Verkostoyhteistyö
PK-yritykset voivat myös hyötyä verkostoitumisesta muiden saman alan toimijoiden kanssa. Yhteistyö voi tuoda hyötyjä esimerkiksi raaka-ainehankinnoissa, jakelussa tai tuotannon yhteensovittamisessa, jolloin saavutetaan suurempaa tehokkuutta ja pienempiä kustannuksia.
Tuottavuuden mittaaminen ja seuranta
Tuottavuuden mittaaminen on välttämätöntä, jotta voidaan tunnistaa parantamisen kohteet ja mitata toimenpiteiden vaikutuksia. Perinteisten mittareiden, kuten tuotos per työtunti, rinnalle voidaan ottaa myös laatuindikaattorit ja asiakastyytyväisyyden mittarit. Yhteistyö tutkimuslaitosten ja asiantuntijoiden kanssa voi auttaa pk-yrityksiä määrittelemään ja seuraamaan omia tuottavuusmittareitaan. Lähtökohtaisesti mittarit kannattaa aina määrittää kunkin yrityksen tavoitteisiin ja liiketoimintaympäristöön sopiviksi.
12.11.2024 Vesa Martinkauppi